De organisten

Adri Poortvliet

“In dienst van God en mensen”

Zo mag je volgens mij de functie van kerkorganist zien.

Al op jonge leeftijd gegrepen door orgels en orgelmuziek, vanaf mijn achtste levensjaar al orgelles en in de twaalf jaar daarna een gedegen opleiding te hebben genoten,ben ik sinds zondag 5 september 1965 kerkorganist geworden van de Gereformeerde kerk in Puttershoek.
Ik ben dit orgel altijd trouw gebleven omdat ik vanaf dat moment een orgel gevonden had, wat qua klank aan mijn verwachtingen voldeed en dat klankbeeld is er in al die jaren alleen maar mooier op geworden. Daarbij speelde de akoestiek van de kerkzaal ook een grote rol.
Wat niet was voorzien, maar wel is gebeurd is, dat (juist hier vandaan als startpunt) mijn muzikale carrière zich steeds meer kon gaan ontwikkelen.
Niet alleen bleef het bij kerkdiensten begeleiden,maar ook de koorwereld ging voor mij open.

Ik ervaar dat als een voorrecht om zo je talenten die je gekregen hebt, toe te kunnen passen en te ontwikkelen en anderen hiervan mee te laten genieten.
Elke keer wanneer ik de kerkdiensten mag begeleiden is het genieten, vooral als er goed zingbare liederen gezongen worden. In zang en muziek kun je je emotie kwijt.
Als organist houden we de lofzang gaande, dat is onze opdracht.
Met muzikale vreugde wil ik aan die opdracht van de Grote Opdrachtgever voldoen.

Adri Poortvliet

Sjanie Jongekrijg

Mijn liefde voor de muziek begon met het bespelen van een ukelele, een klein gitaartje met vier snaren. Mijn broer vond dat het geluid wel leek alsof ik op een blikkenbus zat te trommelen. Ik wilde al zo graag een gitaar, deze heb ik toen gekregen, en nog steeds in mijn bezit.
Na een aantal jaren kocht mijn vader weer een orgel. Ons orgel was met de watersnoodramp van 1953 weggespoeld. Mijn vader speelde al jaren in de Hervormde Kerk te ‘s-Gravendeel, maar thuis wilde hij nooit op het harmonium spelen. Mijn moeder kon ook orgel spelen, en daarom werd er toch weer een klein orgeltje gekocht.
Toen is de liefde voor het orgel bij mij begonnen en gegroeid. Ik heb les gekregen tijdens mijn lagere school tijd. Toen ik later getrouwd was, was mijn eerste wens om zelf een orgel te hebben. Deze kwam algauw en na een aantal jaren ben ik weer les gaan nemen bij de heer Lammers uit Mijnsheerenland.
Wegens vertrek van de 2e organist in onze kerk, is in september 1979 aan mij gevraagd of ik zo vriendelijk wilde zijn, de tweede dienst voor mijn rekening te willen nemen, dat waren de middagdiensten.
Met zweet in mijn handen heb ik de eerste diensten gespeeld. Na verloop van tijd ging het steeds vrijer en genoot ik van het orgelspelen. Ook heb ik in Den Haag nog anderhalf jaar een cursus Kerkmuziek bevoegdheidverklaring III gevolgd, doch helaas wegens ziekte moest ik deze cursus afbreken.
Nog steeds geniet ik om klassieke orgelwerken te bestuderen en te spelen. In onze kerk is het een genoegen om op zo’n mooi orgel de gemeente te mogen begeleiden en prijs ik mij gelukkig om één van de organisten te zijn.

Sjanie Jongekrijg