Pastoraat

Pastoraat is afgeleid van het woord “pastor”, dat “herder” betekent. Jezus Christus is de Pastor Bonus, de Goede Herder. Hij geeft de schapen van Godswege wat zij nodig hebben: liefde, zorg, leiding, voedsel, bescherming, een thuis, eenheid, leven en overvloed.
Pastorale zorg binnen de kerk behelst zorg en aandacht voor de gemeente en voor het individuele gemeentelid. Die zorg begint met de kennismaking. Ze zet zich voort in bezoeken zodra er sprake is van lief en leed, zoals geboorte, huwelijk, jubileum, ouderdom, ziekte, rouw, of anderszins. Pastoraat betreft ook bezoeken die de onderlinge band tussen de kerk en het betreffende gemeentelid verstevigen. In alle gevallen staat de bezochte centraal.

Lange tijd werden die bezoeken alleen gebracht in een huiselijke situatie, waarbij alle aandacht kon worden besteed aan degene(n) die werd(en) bezocht. Meer en meer is in kerkelijk verband tevens het groot huisbezoek in zwang gekomen. Op een groot huisbezoek komen meerdere mensen bij elkaar om gezamenlijk een onderwerp of thema te behandelen. Ook hier geldt: het staat elk lid van de kerk vrij daaraan deel te nemen. Als iemand meer prijs stelt op een persoonlijk onderhoud, is dat altijd mogelijk.

Het pastoraat behoort tot de belangrijkste taken binnen een kerkelijke gemeente en vergt om die reden veel menskracht. Het pastoraat is in onze gemeente in handen van de predikant, die naast zijn overige taken veel tijd besteed aan het bezoeken van gemeenteleden. Maar niet alleen de predikant kan de gemeente dienen. Gelukkig kan hij rekenen op de inzet van ouderlingen (deze zijn lid van de kerkenraad) en pastoraal medewerkers. Tenslotte zijn er de wijkdames. Zo heeft een ieder zijn eigen aandachtsgebied en verantwoordelijkheid binnen het pastoraat. Het behoeft geen nadere toelichting dat periodiek overleg plaatsvindt tussen alle betrokkenen om het werk zo goed mogelijk te doen plaatsvinden.

Maar het blijft natuurlijk mensenwerk. Hebt u een suggestie die kan leiden tot verbetering van het pastoraat binnen onze gemeente, dan kunt u dat melden bij de predikant of de scriba. Zij zijn u daar dankbaar voor.

zo 28 apr 2024 om 10:00 uur

zo 05 mei 2024 om 10:00 uur